top of page

Perkembangan Komunikasi Bayi: Daripada Menangis Kepada Perbualan



Isi Kandungan

  1. Kenapa kemahiran komunikasi bayi itu penting?

  2. Bagaimana cara bayi saya berkomunikasi?

  3. Soalan lazim berkaitan perkembangan bahasa dan pertuturan

  4. Petua untuk menggalakkan perkembangan bahasa dan pertuturan


Kenapa kemahiran komunikasi bayi itu penting?

Kemahiran komunikasi bayi penting kerana apa yang bayi belajar dari lahir hingga satu tahun akan menentukan kejayaan dari segi perkembangan membaca, menulis dan kemahiran sosial mereka. Ibu bapa boleh mula untuk menggalakkan bayi berkomunikasi sejak saat mereka dilahirkan di dunia.


Jangan menganggap bayi yang masih belum boleh bercakap tidak boleh berkomunikasi dengan anda.

Bagaimana cara bayi saya berkomunikasi?

Bayi berkomunikasi melalui tangisan, jeritan, membuat bunyi 'coos', ekspresi wajah, dan bahasa tubuh mereka sebelum mereka mengeluarkan perkataan pertama. Sejak lahir, bayi sudah mula mempunyai dua set kemahiran komunikasi iaitu kemahiran reseptif dan kemahiran ekspresif.


Kemahiran reseptif adalah keupayaan untuk menerima dan memahami mesej dari orang lain. Bayi menunjukkan kemahiran ini dengan memalingkan kepala mereka ke arah suara anda dan memberi respon kepada arahan mudah.


Kemahiran ekspresif adalah keupayaan untuk menyampaikan mesej kepada orang lain melalui bunyi, ucapan, tanda, atau tulisan. Menangis, membebel 'babbles', dan menggunakan bahasa badan adalah contoh kemahiran ekspresif awal bayi anda.




Soalan lazim berkaitan perkembangan bahasa dan pertuturan


  • Bagaimanakah saya boleh menggalakkan perkembangan komunikasi bayi saya?

Anda boleh menggalakkan perkembangan komunikasi bayi anda dengan tersenyum, bercakap, bermain dan membaca dengan mereka. Aktiviti tersebut akan membantu mereka mengembangkan kemahiran komunikasi yang diperlukan untuk membina atau menjalinkan hubungan yang bermakna dan berjaya di sekolah.


  • Adakah bayi saya berada di landasan dan mengikut carta perkembangan komunikasi?

Walaupun setiap kanak-kanak berkembang pada tahap mereka sendiri, anda boleh menggunakan carta komunikasi atau perkembangan bahasa dan pertuturan sebagai panduan.


  • Apa yang perlu saya pilih? Bercakap dalam satu bahasa atau ajar anak saya banyak bahasa?

Kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 50% orang di dunia bercakap dalam dua bahasa atau lebih. Sebagai Terapis Pertuturan-Bahasa, saya tidak mempunyai masalah jika anda mahu mengajar anak anda lebih dari satu bahasa.


Perkara yang paling penting untuk saya ialah konsistensi dan cara bagaimana anda mengajar anak anda. Saya amat bersetuju bahawa setiap kanak-kanak mempunyai tahap penguasaan bahasa dan gaya pembelajaran yang berbeza. Ibu bapa juga adalah orang yang paling mengenali dan memahami anak-anak walaupun mereka selalu ragu-ragu dengan kemampuan mereka sendiri.


Apabila saya menyentuh mengenai konsistensi, saya merujuk kepada penggunaan kosa kata atau 'vocab' tertentu. Contohnya, jika anak anda tidak tahu apa itu "cawan", anda akan mengajar mereka dengan memperkenalkan item tersebut, menerangkan fungsi dan penggunaannya semasa bermain dan melalui aktiviti harian. Sesetengah ibu bapa, mereka akan mempunyai harapan yang tinggi bahawa anak akan memahami perkataan apabila mereka hanya memperkenalkan item yang ingin diajar sekali sahaja.


Sekiranya anda mempunyai niat untuk mengajar anak-anak anda lebih dari satu bahasa, anda perlu memastikan bahawa anak anda dapat memadankan kata dengan objek atau tindakan terlebih dahulu dalam bahasa pertama yang anda kenalkan kepada anak anda. Saya mengambil contoh yang sama "cawan" - Jika hari ini anda mengajar kepada anak anda "Ini cawan". Esok dengan item yang sama anda namakan item tersebut sebagai "gelas" dan "cup" untuk hari berikutnya. Anak anda akan menjadi keliru. Kanak-kanak belajar melalui pengulangan. Bahkan orang dewasa dan semua manusia di seluruh dunia juga sama.


Selain itu, gaya pembelajaran anak juga menentukan bila dan bagaimana cara anda mengajar mereka. Anda hanya memerlukan sedikit masa untuk memerhatikan anak-anak anda. Kekuatan dan minat mereka. Jika anda tahu bahawa anak anda hanya mempunyai fokus atau tumpuan antara 10 hingga 15 minit - anda perlu menggunakan masa yang singkat itu sebaiknya! Pastikan anda memberi rangsangan bahasa apabila mereka boleh memberikan tumpuan. Tidak ada gunanya jika anda memberikan rangsangan apabila mereka tidak selesa dan meragam pada masa itu.


Petua untuk menggalakkan perkembangan bahasa dan pertuturan

  • Gunakan suara yang bernada tinggi dan seperti menyanyi - Suara sebegitu membantu mendapatkan fokus dan tumpuan bayi anda semasa anda bercakap.

  • Bermain dengan bunyi - Buat pelbagai jenis bunyi seperti bunyi haiwan, kenderaan atau mengajuk bunyi dan apa yang dilakukan oleh anak anda.

  • Gunakan ekspresi wajah, gerak isyarat atau bahasa tubuh - Untuk menyampaikan maksud perkataan.

  • Terangkan apa yang anda sedang lakukan - Anda boleh terangkan setiap perkara yang anda sedang lakukan atau lakukan bersama anak cth. semasa anda memakaikan baju, menyuapkan makanan, dan memandikan anak anda. Penggunaan perkataan dan frasa yang sama dengan memadankan aktiviti rutin harian adalah cara terbaik untuk mengembangkan lagi kemahiran bahasa dan pertuturan anak anda.

  • Menggalakkan komunikasi dua hala - Apabila anak anda berkomunikasi dengan anda menggunakan bunyi, perkataan, atau gerak isyarat, pastikan anda memberi respon dan mengambil gilir dalam perbualan.

  • Membaca dengan anak anda. Cara membaca yang mudah ialah dengan hanya menerangkan gambar tanpa mengikuti kata-kata bertulis. Pilih buku dengan gambar-gambar yang besar, berwarna-warni, dan menggalakkan anak anda menunjuk dan menamakan objek yang biasa. https://www.facebook.com/ROrRealisationOutreach/videos/896443934083689/

  • Kembangkan perbendaharaan kata anak anda dengan membina ayat menggunakan perkataan yang sudah mereka ketahui. Sebagai contoh jika anak anda mengatakan "anjing" anda boleh berkata "Ya, itulah anjing besar!"

  • 'Reword' frasa anak anda. Jika anak anda membuat kesalahan dalam ucapan atau pertuturan mereka, balas dengan frasa dalam bentuk yang betul. Perkara ini membantu mereka mempelajari sebutan dan tatabahasa yang betul. Sebagai contoh, jika anak anda mengatakan "Besar anjing" anda boleh bertindak balas dengan "Ya, anjing itu besar."


Anda boleh menonton bagaimana ibu bapa dan penjaga dapat menyokong perkembangan kemahiran komunikasi bayi dari lahir hingga 3 tahun melalui pautan berikut:




Back to top

bottom of page