top of page

Manfaat Bersenam Terhadap Epilepsi

Epilepsi adalah gangguan neurologi dalam sistem saraf pusat di mana aktiviti otak menjadi tidak normal dan boleh berlaku dalam pelbagai bentuk.


Gejala sawan berbeza untuk setiap individu. Contohnya, sesetengah individu dengan epilepsi hanya merenung selama beberapa saat semasa sawan berlaku, sementara yang lain kerap menggerakkan lengan atau kaki mereka.


Mengalami sawan sekali tidak bermakna anda mempunyai epilepsi.

Untuk didiagnos epilepsi, individu berkenaan perlulah sekurang-kurangnya mengalami dua kali sawan.

Kanak-kanak bermain

Kebaikan Bersenam Terhadap Epilepsi


Secara amnya, senaman boleh membantu semua individu menjadi lebih sihat dan cergas tidak kira anda mempunyai epilepsi atau tidak.


Antara kebaikan bersenam adalah:


  • Meningkatkan kekuatan otot

  • Menguatkan tulang

  • Meningkatkan selera makan dan kualiti tidur

  • Mengurangkan komplikasi kesihatan seperti obesiti yang disebabkan oleh gaya hidup tidak aktif

  • Membantu dalam menangani tekanan, kebimbangan dan kemurungan

Bersenam boleh mengurangkan tekanan. Hal ini sangat penting kerana tekanan merupakan salah satu pencetus biasa kepada sawan. Jadi senaman dapat membantu mengurangkan sawan dalam sesetengah individu.


Individu dengan epilepsi mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat masalah mental seperti kemurungan dan kegelisahan (anxiety). Amalan gaya hidup yang aktif dan pengambilan diet yang seimbang dapat membantu kesihatan seseorang secara menyeluruh.


Kebanyakan individu dengan epilepsi kurang bersenam kerana berasa letih selepas sawan atau disebabkan oleh kesan sampingan ubat epilepsi. Walau bagaimanapun, senaman yang ringan sebenarnya dapat meningkatkan tahap tenaga.

Sesetengah individu dengan epilepsi mungkin risau untuk melakukan senaman kerana takut mereka akan mencederakan diri sendiri semasa sawan. Sawan boleh berlaku semasa bersenam tetapi kesan positif dari bersenam mungkin dapat membantu mengurangkan sawan untuk sesetengah individu.


Oleh sebab itu, latihan senaman harus dirancang terlebih dahulu. Contohnya, anda mungkin boleh memulakan sesi senaman untuk jangka masa yang pendek dan melakukan aktiviti yang tidak terlalu mencabar.


Selain itu, individu dengan epilepsi dinasihatkan melakukan aktiviti di tempat yang selamat dan memberitahu orang di sekeliling cara untuk membantu mereka sekiranya sawan berlaku.


Untuk melakukan aktiviti bersukan seperti berbasikal, bola sepak atau hoki, memakai alat pelindung sukan adalah disarankan untuk mengurangkan risiko mendapat kecederaan.



 

Bagaimana Fisioterapi Boleh Membantu?


Ahli fisioterapi bertanggungjawab untuk meningkatkan kesihatan fizikal seseorang individu.


Ahli fisioterapi boleh membantu dalam meningkatkan:


  • Kualiti pergerakan

  • Kekuatan badan

  • Keseimbangan

  • Koordinasi

  • Kawalan pergerakan

  • Kesedaran badan


Intervensi fisioterapi berbeza untuk setiap individu berdasarkan keupayaan dan masalah mereka. Kebiasaannya individu dengan epilepsi akan berasa lebih letih selepas sawan. Masa pemulihan yang diperlukan selepas sawan adalah berbeza untuk setiap individu.


Untuk sawan yang ringan, sesetengah individu mungkin akan cuba kembali melakukan aktiviti. Dalam keadaan ini, ahli fisioterapi akan meneruskan terapi. Manakala untuk sesetengah sawan yang tidak teruk tetapi berlangsung untuk tempoh masa yang lebih lama, terapi akan dihentikan kerana individu akan berasa terlalu penat dan memerlukan masa untuk pulih.


Terdapat kemungkinan fisioterapi boleh menyebabkan sawan. Contohnya, apabila seorang kanak-kanak terlalu gembira atau menjadi terlalu aktif semasa melakukan aktiviti dalam sesi fisioterapi, sawan mungkin boleh berlaku.


Matlamat utama untuk kanak-kanak dengan epilepsi adalah untuk memaksimumkan tahap kefungsian mereka dalam kehidupan, Ini adalah termasuk keupayaan untuk melakukan aktiviti harian seperti bergerak dari satu tempat ke tempat lain atau menggunakan tandas.


Aktiviti yang paling penting untuk kanak-kanak adalah bermain. Ahli fisioterapi akan bekerjasama dengan ibu bapa untuk meningkatkan mobiliti fizikal dan kekuatan badan yang diperlukan untuk membolehkan kanak-kanak mengambil bahagian dalam aktiviti bermain atau sukan dengan rakan sebaya mereka.



Ahli fisioterapi akan memberi kanak-kanak masa rehat atau menenangkan mereka sebelum meneruskan terapi apabila mereka perasan yang kanak-kanak berasa tertekan dalam sesi terapi.


Sekiranya ibu bapa atau penjaga memberi petunjuk bahawa anak mengalami tekanan atau tidak dapat bertoleransi dengan aktiviti tertentu, ahli fisioterapi akan mengikut pendapat mereka. Hal ini kerana mereka percaya bahawa ibu bapa lebih memahami anak mereka.


Untuk mengetahui lebih banyak mengenai Kesan Epilepsi terhadap Perkembangan Bahasa dan Kemahiran Kognitif Kanak-kanak tekan sini


 

Kesimpulannya, aktiviti bersenam dan fisioterapi boleh meningkatkan kualiti kehidupan individu dengan epilepsi tetapi aktiviti-aktiviti tersebut haruslah dirancang dengan teliti untuk mengurangkan kemungkinan sawan daripada berlaku.


Back to top

bottom of page