top of page

Kelahiran Pra-matang: Apakah Signifikasinya Terhadap Perkembangan Bahasa dan Pertuturan

Adakah bayi anda dilahirkan sebelum waktunya?

Adakah anda tahu kelahiran pra-matang boleh mempengaruhi perkembangan bahasa dan pertuturan? Mari kita sama-sama meneliti kajian atau penyelidikan untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkara tersebut.


Bayi yang dilahirkan sebelum waktunya (kurang daripada 37 minggu) atau dengan berat kelahiran yang rendah (kurang daripada 2,500 gram) berisiko lebih tinggi mengalami kesukaran bahasa dan pertuturan apabila mereka mencecah usia kanak-kanak. Ada penyelidikan menunjukkan bahawa kesukaran bahasa dan pertuturan akan terus berlanjutan hingga ke usia sekolah.



Komponen atau bahagian bahasa dan pertuturan yang terjejas adalah:

  • Memahami ayat dan soalan

  • Mengekspresikan diri (menggunakan bahasa untuk bercerita, menyatakan pendapat)

  • Membaca dan mengeja

  • Penghasilan bunyi (kesukaran membuat bunyi tertentu)

  • Struktur tatabahasa dan ayat


Bayi pramatang juga berisiko mengalami kelewatan dalam kemahiran motor, integrasi antara refleks primitif dan perkembangan kognitif (semua kemahiran yang disenaraikan: kemahiran motor, integrasi antara refleks primitif dan perkembangan kognitif dapat mempengaruhi perkembangan bahasa).


Risiko kesukaran dalam perkembangan bahasa dan pertuturan meningkat dengan ketara untuk jangka waktu kelahiran yang sangat awal (bayi dilahirkan kurang daripada 33 minggu sejak kehamilan ibu) atau untuk bayi dengan berat kelahiran yang sangat rendah (kurang 1,500 gram).

Walaupun terdapat risiko yang meningkat, banyak bayi pra-matang yang berjaya mengejar tahap kemahiran seperti rakan sebaya pada tahun awal persekolahan. Walau bagaimanapun, tidak ada ramalan yang boleh dipercayai yang dapat menentukan kanak-kanak yang dilahirkan pra-matang dengan kesulitan bahasa yang mana yang dapat mengatasi rakan sebaya mereka secara semulajadi dan yang akan terus mengalami kesulitan bahasa yang berterusan pada tahun-tahun awal persekolahan mereka. Atas sebab ini, ibu bapa bayi pra-matang digalakkan untuk melibatkan Terapis Pertuturan-Bahasa untuk memantau perkembangan anak mereka secara berkala untuk memastikan bahawa mereka berada di landasan yang betul dan terlibat dalam strategi intervensi awal.


Bilakah bayi pra-matang akan belajar bercakap?

Belajar bercakap merupakan kemahiran kompleks yang dipengaruhi oleh banyak faktor. Malah bayi yang dilahirkan cukup bulan juga bercakap pada usia yang berbeza. Secara amnya, ibu bapa boleh menjangkakan bayi pra-matang mereka untuk belajar bercakap mengikut panduan perkembangan normal bagi usia mereka yang diperbetulkan (corrected or adjusted age), atau usia mereka jika dilahirkan cukup bulan:


(Corrected or adjusted age: The premature baby's chronological age minus the number of weeks or months he was born early - Usia sebenar bayi tolak minggu atau bulan awal mereka dilahirkan)



  • 6 - 9 bulan: Pada masa bayi pra-matang mencapai usia 9 bulan (corrected or adjusted age), dia boleh memberi tindak balas kepada namanya dan beralih ke arah suara baru. Dia juga seharusnya mula membebel (babbling), mengeluarkan suara seperti "bababababa" yang menggabungkan konsonan dan vokal.

  • 10 - 12 bulan: Mencecah usia 12 bulan (corrected or adjusted age), bayi pra-matang sepatutnya dapat memanggil ibu bapa dengan menghasilkan perkataan seperti "mama" atau "dada." Mereka juga dapat melaksanakan permintaan mudah seperti melambaikan tangan.

  • 13 - 18 Bulan: Pada usia 18 bulan (corrected or adjusted age), bayi pra-matang anda seharusnya dapat menghasilkan 4 hingga 10 perkataan bermakna dan boleh membebel "kalimat" panjang yang terdengar seperti perbualan.


Semasa menggunakan carta perkembangan, ingatlah bahawa carta ini adalah garis panduan umum yang bertujuan memberi idea kepada ibu bapa tentang bila bayi mereka akan belajar kemahiran baru. Sama ada mereka dilahirkan lebih awal atau tepat pada waktunya, bayi akan mencapai tonggak perkembangan pada peringkat usia atau dalam sesuatu tempoh masa tertentu.


Mengapa beberapa bayi pra-matang belajar bercakap lebih lewat?

Sebilangan besar bayi pra-matang belajar bercakap dalam jangka masa normal mengikut usia mereka yang diperbetulkan (corrected or adjusted age). Ada juga yang belajar bercakap lebih awal daripada yang dijangkakan, mungkin kerana mereka terdedah kepada bahasa lebih awal daripada bayi yang cukup bulan.


Masalah kesihatan yang dialami oleh bayi pra-matang mungkin menyebabkan mereka bercakap lebih lewat daripada rakan sebaya. Bayi pra-matang yang memerlukan sokongan pernafasan untuk waktu yang lama atau yang mengalami masalah pendengaran berisiko tinggi untuk belajar bercakap lebih lewat.


Bayi yang mungkin mempunyai kemahiran bahasa yang lewat sekiranya dia:

  • Pernah menjalani trakeostomi

  • Menggunakan ventilator untuk jangka masa yang lama

  • Mempunyai gangguan atau masalah pendengaran

  • Mengalami banyak masalah kesihatan kerana kelahiran pra-matang

  • Mempunyai masalah displasia bronkopulmonari (BPD)


Bilakah ibu bapa perlu risau?

Bayi yang menunjukkan kelewatan bahasa pada usia yang awal (sebelum 1 tahun) berisiko mengalami kelewatan bahasa pada masa kanak-kanak. Ibu bapa yang bimbang bahawa bayi mereka mungkin tidak belajar bercakap tepat pada waktunya harus mempercayai naluri mereka dan berbincang perkara tersebut dengan pakar pediatrik, terutamanya jika bayi mereka belum membebel (babbling) pada usia 9 bulan yang diperbetulkan (corrected or adjusted age).


Sekiranya anda perasan yang bayi anda menghadapi masalah pendengaran (pada bila-bila masa), berbincanglah dengan doktor anda supaya mereka dapat membuat rujukan dan anda dapat membuat temujanji dengan Audiologis. Belajar mendengar sangat penting untuk belajar bercakap.


Bagaimana ibu bapa dapat membantu bayi pra-matang untuk belajar bercakap?


Mempunyai hubungan baik dan erat dengan pakar pediatrik yang dipercayai adalah salah satu kaedah terbaik bagi ibu bapa untuk membantu anak mereka berkembang dengan potensi yang baik. Pakar pediatrik dilatih untuk mengetahui bayi dan kanak-kanak mana yang mungkin memerlukan sokongan tambahan dari ahli terapi pertuturan-bahasa, fizikal (fisioterapi), dan cara kerja, dan mereka juga dapat membantu ibu bapa mencari ahli terapi yang tepat.


Ibu bapa juga dapat menolong bayi mereka belajar bercakap dengan bercakap dan berkomunikasi dengan mereka walaupun mereka masih sangat kecil. Bercakap dengan kerap, tunjuk pada objek semasa menerangkan sesuatu serta balas percubaan bayi anda dalam percakapan dengan memberitahu ketika dia menunjuk sesuatu dan dengan bercakap kembali atau memberi respon ketika dia mula membebel (babbling).


Bagaimana terapi bahasa dan pertuturan dapat membantu bayi pra-matang untuk belajar bercakap?


Terapis Pertuturan-Bahasa dapat membantu memastikan bahawa anak anda diberi sokongan yang sewajarnya, i.e. memastikan persekitaran yang optimum untuk pembelajaran bahasa . Ini akan melibatkan mereka bekerja secara langsung dengan anak anda serta melatih anda bagaimana untuk memberi rangsangan bahasa kepada anak.


Terapi atau intervensi untuk kelewatan bahasa pada kanak-kanak yang dilahirkan pra-matang adalah sama dengan intervensi yang digunakan untuk kelewatan bahasa umum. Perbezaannya adalah dari segi pengawasan dan pemantauan yang mencukupi untuk kanak-kanak yang berisiko. Intervensi awal dengan bantuan Terapis Pertuturan-Bahasa sangat penting kerana otak berkembang dan matang dan membentuk saraf baru terutamanya sebelum kanak-kanak berumur 3 tahun. Terapi bahasa dan pertuturan akan menumpukan aspek kemampuan kognitif, bahasa, pertuturan dan komunikasi sosial. Terapis Pertuturan-Bahasa juga akan melihat gejala yang lebih luas yang mungkin memerlukan rujukan kepada ahli profesional lain.


Semakin banyak yang anda tahu, semakin anda bersedia untuk menyokong bayi pra-matang anda. Jangan malu untuk bertanya kepada Terapis Pertuturan-Bahasa sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan.

Kajian yang dirujuk:

Barre, N., Morgan, A., Doyle, L. W., & Anderson, P. J. (2011). Language abilities in children who were very preterm and/or very low birth weight: a meta-analysis. The Journal of pediatrics, 158(5), 766-774.


Franken, M. C. J., & Weisglas-Kuperus, N. (2012). Language functions in preterm-born children: a systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 129(4), 745-754.


Zimmerman, E. (2018). Do infants born very premature and who have very low birth weight catch up with their full term peers in their language abilities by early school age?. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 61(1), 53-65.


Zuccarini, M., Guarini, A., Savini, S., Iverson, J. M., Aureli, T., Alessandroni, R., Faldella, G., & Sansavini, A. (2017). Object exploration in extremely preterm infants between 6 and 9 months and relation to cognitive and language development at 24 months. Research in developmental disabilities, 68, 140-152.

Back to top

bottom of page